2

İNGİLTERE'DE ÇALIŞMA ŞARTLARI


-LONDRA'DA ÇALISMA OLANAKLARI-

Ingiltere ile alakali profesyonel-amatör bir çok sitede karsilastigim ortak bir yanlisi dile getirmek için bu yaziyi yaziyorum.

Ingiltere denince ilk akla gelen sehir elbetteki Londra.
Is imkani bakimindan en çok seçenegin bulundugu bir metropoldur Londra, fakat her yer is dolu, siz bi iki bin poundla buraya gelin sonra zaten is bulursunuz KESINLIKLE DEMIYORUM...

Ben geçen yil yazin gelmistim buraya ki daha henüz dünyada kriz söylentisi boy göstermemisti ve gerçektende ise girmek simdiye göre daha kolaydi. Bunca imkanin içinde bile ben tam 4 ay is bulamamistim :(

Tam 4 ay bir fiil cepten yedim :) Zaten bularin bilinciyle epeyce bi parayla gelmistim iyi ki gelmisim, yoksa burda is bulur çalisir kendimi geçindiririm laflarina kansaymisim halim nice olurmus :)

4 ayda da yeme, içme, oda kirasi, diger masraflar filan hesapli oldugum halde 8000 TL harcadim :(

Ingiltere ile alakali siteleri gezinirken gördügüm ortak yanlis da su ki; Ingiltere'nin firsatlar ülkesi olarak tanitiliyor olmasiydi. Pek tabi ki akliniza gelen her seyi burda gerçeklestirebilirsiniz sinirlarin zorlandigi bi ülke ona lafim yok ancak is bulma konusu o kadar kolay DEGIL...

Ingiliz hükümeti bu konuda çok hassas ve çok siki denetimleri var. Simdi biraz yasal ve yasa disi nasil çalisirsiniz ondan bahsedeyim :) Aklinizda soru isareti kalmasin...

Diyelim ki en az 6 aylik ögrenci vizesi ile geldiniz Londra'ya :) Daha azi için çalisma izniniz YOK!!!

Yasal olarak çalisma alanlari;

Part-time isçi alan her yerde çalisabilirsiniz. Magazalarda, cafelerde, fast-food restoranlarda, ofislerde vb. her yerde çalisabilirsiniz :) Yeterki isverenin istedigi nitelikleri tasiyor olun.

Ise alindiktan sonra ya isveren sizin adiniza basvuruyor ya da sizden bizzat istiyor ki bu istedigi nedir diyeceksiniz :) "National insurance number" Binevi, bizdeki sigorta numarasi gibi bir numara. Eger yasal olarak çalismak istiyorsaniz bu numaraya kesinlikle sahip olmak zorundasiniz!!!

Bu numarayi da alabilmeniz için "national insurance number" merkezine telefon açiyorsunuz ve randevu aliyorsunuz sonra pasaportunuz, kaldiginiz yerden aldiginiz kagit ve ise kabul edildiginize dair isyerinden alacaginiz mektup ile basvuruyorsunuz. Zaten isyeriniz sizi bu konuda yönlendirecektir. Çünkü MECBURLAR :)

Bu numara size yasal olarak 20 saat çalisma sansi veriyor. Suan itibariyle (Haziran 2009) asgari ücret saat basi 5.75

Eger bu numara ile çalisiyorsaniz demek oluyorki isveren size en az saat basi 5.75 verecektir. Tabi daha fazla veren yerlerde var. Özellikle kahve satan cafeler çok daha fazla veriyor :)

Diyelim ki 20 saatten fazla çalistiniz? O zaman ne olacak?
O zamanda 20 saati asan her saatiniz için degerli kraliçeye vergi ödüyorsunuz :) %20 si kesiliyor yani... o da çok bisey degil, merak etmeyin...

Arkadasim Tr.a gidecek, para lazim olur diye çilgin gibi çalisti haftada nerdeyse 40 saat, haftalik toplam parasindan 30-40 pound arasi bisey kestiler...

Bir de yeri gelmisken söyliyeyim, burda yasiniza görede para veren yerler var... 18-21 yas arasindakilere daha az para ödüyorlar. 21-25 arasi bi degisik, 25 üzeri en az 5.75 iste :) Bu yas uygulamasi heryer için DEGIL. Bazi yerler yapiyor sadece :) Yanlis anlasilma olmasin da :)

Yasa disi daha dogrusu kayit disi çalismak istersenizde ölümüne çalisabilirsiniz :) size kalmis. Diyelimki bi kebapçida, kuaförde, cafede vb. bi yerde is buldunuz ve is veren sizi insurance number siz yani devlete haber vermeden çalistiracak sirf vergi ödemesin diye :)

Böyle bi durumda isverenle anlasiyorsunuz. Genelde bu tip yerlerde çooook çalisip az para alirsiniz. Saatiniz 3 pounda filan gelir. :( Bunu da genelde bizim Türkler yapiyor :( Biliyorlarki siz onlara mahkumsunuz, ise ihtiyaciniz var ee bundan faydalaniyorlar :(

Haftada 6 gün, günde en az 10 saat çalistiniz diyelim. Haftaliginiz en fazla 180 pound olur :( Daha bile az belki. ama ortalama 140-180 arasi...

Benim ilk gittigim okulda bi Türk arkadasim vardi. Çocuk Londra'nin en büyük Türk publarindan birinde çalisiyordu ve çalisma saatleri aynen su sekildeydi:

Sabah 8 de ise basliyor, öglen 3-6 arasi okula geliyor (isten) okul çikisi ise geri dönüyor ve gece 1 de isi bitiyor. Bu tempoyla aldigi haftalik 220-240 arasi. Pazar günleri de tatildi.

Simdi sunu diyebilirsiniz niye ben kayit disi çalisayim?

Su nedenlerle:

1. Ingilizceniz iyi olmadigi için.
2. Ingiltere'de önceden bi is deneyiminiz olmadigi için.
3. Vize basvurusu yapmissinizdir onun sonucunu beklerken yasal olarak çalisma hakkiniz olmadigindan, geçiminizi saglamak için bu tarz yerlere basvurabilirsiniz.
4. Yasal is bulamamissinizdir o yüzden buralarda çalismak isteyebilirsiniz.

Umarim bu anlattiklarim Londra daki is imkanlari hakkinda az-çok fikir sahibi yapmistir sizi...

Saglicakla kalin...

2 Comments


Türkiye'den selamlarımla,

Okulum yeni bitti ve zaman geçmeden dil konusunuda halletmek için ingiltereye gelmeyi düşünüyorum. Fakat sorun şu ki; ingiltere konsolosluğu yeni vize koşulları getirmiş sanırım (bu konudada bir yazı yazarsanız sevinirim çok merak ediliyor :=) ) maddi konuda bir sorunum var istenen koşulları aşağı yukarı sağlıyorum ama cebimde fazla param kalmayacak gittiğim yurt dışı eğitim danışmanlığı iş konusunda çok seçenek olduğundan bahsetti bu kadar kolay mı bilmek öğrenmek istedim.

Son bir şey daha ben ucuz bir okul tercih etmek istiyorum bu şekilde uzun dönemli kayıt olurum hemde kalış sürem uzadığı için arkadaş ortamı şu-bu derken açığı fazlası ile kapatırım diye düşündüm çünkü okulun katkısının çok fazla olacağını düşünmüyorum sonuçta haftada sadece 15-20 saat eğitim sonrası bize bağlı değilmidir ki? Bu konudada fikrinizi almak isterim ve okul konusunda yardımcı olabilirmisiniz diye de kaşla göz arasında bir talep daha araya kondurayım dedim :=))) teşekkür ederim.

Serkan


Merhaba arkadaşım,

İngiltere student vize için gerekli tüm detayları şu verdiğim linkte bulabilirsin :)

http://www.ingilteredegitim.com/tr/ingiltere-vizeleri/ogrenci-vizesi.html

İş konusunda ise zaten yukardaki yazımı okumuş olmalısın ki bu yorumu yaptın :) Yukarıda da dediğim gibi Sakın ha Sakın iş bulursun orda her şey güllük gülistanlık laflarına kanıpta yollara DÜŞME!!!

Tr. deki acentaların derdi; buraya öğrenci yollayıp komisyonlarını almak! Hiç biri demezki ne oldu memnun musun okulundan, iş bulabildin mi dediğimiz gibiymiş dimi gibi sözler sarf eden hiç bi acenta duymadım ki bir sürü arkadaşım acentayla geldiği için az çok insanların öykülerini dinleye dinleye fikir sahibi oldum :)

Okul konusunda doğru karar vermişsin tabiki ucuz pahalı fark etmez çoğunlukla iş kişinin kendisinde biter. Sen ucuz okul ararken Türk öğrenci olup olmadığına da dikkat et derim...

İngiltere'de eğitimle alakalı bir yazı dizisi hazırlığı içindeyim... Kısa zaman sonra kısım kısım ekleyeceğim siteme... Çok hassas bi konu olduğu için kimseyi yanıltmak istemem... o yüzden iyice araştırıp, sorup soruşturup öyle yazıyorum...

Çünkü biliyorum ki herkesin öğrenmek istediği asıl mevzu eğitim... :)

Şimdilik bu kadar...

Okul bulma konusunda filan destek istersen yardımcı olabilirim...

Görüşmek üzere...

Sağlıcakla kal... :)

Yorum Gönder

Copyright © 2009 "İNGİLTERE DE EĞİTİM" All rights reserved. Theme by Tiegma Group.